söndag 11 september 2011

Valpkurs del 4

Vi har börjat lura på om det kan vara så att Sivan redan börjar bli könsmogen? Hon är inte riktigt som vanligt nämligen på så sätt att hon dricker KOPIÖSA mängder vatten. Och sen kan hon kissa inne flera gånger på raken under kort tid, trots att man precis varit ute på långpromenad och hon har kissat flera gånger då.

Tänkte på det också idag när vi var på valpkursen. Under en timmes tid satte hon sig tre gånger och kissade. Vi får se vad som händer. Annars kanske hon bara har blivit synkad med sin gravida matte som springer upp på toaletten en gång i timmen på natten :) Lite roligt är det att hon har blivit så van vid att jag alltid har illbråttom till toaletten när jag kommer hem från jobbet, att hon har börjat springa i förväg in dit när jag kommer hem haha.

Idag har vi som sagt varit på valpkurs. Det blir mer och mer givande, vilket känns jättebra. Idag har vi övat på inkallning i långlina och att gå fint i koppel. Vi hade 10 minuter vardera med instruktören att öva och få tips. Jag har sett fram emot den här övningen eftersom att det känns som att just gå i koppel är något vi behöver öva på och få till bra.

Sivan har dock aldrig gått så fint och perfekt i koppel som just idag när vi skulle visa hur vi brukar öva på att gå fint när hon stretar. Vi provade att gå emot de andra hundarna för att hon skulle dra lite, men hon gick så fint bredvid mig så och vi hade fin ögonkontakt hela tiden. Det var ju bra och hon fick ju mycket beröm såklart, men jag ville ju gärna ha lite feedback på om vi gör rätt när vi tränar hemma.

Inkallning i långlina gick också kanon, hon kom som ett skott.
Instruktören sa i alla fall att det märks att vi har övat mycket med henne och att hon är väldigt uppmärksam på mig, vilket ju var jätteroligt att höra, även om det verkligen inte alltid är så.

Nästa gång ska vi prova på spårning.

När vi kom hem från kursen gick vi en promenad och hon fortsatte att vara jätteduktig och lyhörd hela promenaden. Jag berättade för instruktören idag om det lilla problem vi har på promenaderna när vi övar inkallning för att få henne att slita sig från något intressant. Vi brukar säga "kom" och sen berömma och ge godis när hon kommer. Mot slutet av promenaden börjar hon dock sätta i system att hon ska få godis om hon kommer, så hon sätter sig ner på gatan och väntar på att bli inkallad. Sen stannar hon varannan meter ungefär och ska ha godis för att gå vidare. Hon är slug!

Vi fick lite tips och jag provade ikväll på promenaden och det verkar ha funkat.

Vi har köpt en ny bil, så nu åker Sivan kungligt i bagaget! Det är en kombi med stora rutor åt alla håll bak. Vi trodde att Sivan skulle gnälla och gnöla för att hon inte får sitta framme vid oss. Men hon var så tyst och lugn så och satt med ryggen mot oss och tittade ut genom fönstret i bakluckan hela vägen till brukshundsklubben. Så hon verkar nöjd med vårt köp :)

I helgen har jag och tjejgänget varit i Kristianstad. Mycket trevligt!

Inga kommentarer: