måndag 22 augusti 2011

Valpkursen

Igår var första träffen där hundarna var med på valpkursen. Sivan var jätteduktig. Hon drog ju såklart lite och ville fram och hälsa på de andra hundarna, men hade inte så svårt att koncentrera sig som jag hade förväntat mig.

Vi började med att alla fick ta ut sin hund ur bilen en i taget och så fick hunden hälsa på alla deltagare och så fick man göra en valfri övning som hunden tycker om. Dragkamp eller lek med bollar eller nåt. Stackars Sivan tappade en tand strax innan och blödde i munnen och ville såklart inte ha dragkamp eller bita i nåt då. Istället ville hon fram och bli kliad på magen av de andra deltagarna haha. Hon var jättelugn och jag varken såg eller hörde henne ge ifrån sig ett enda skall under hela tiden valpkursen pågick. Hon är en mycket cool tjej!

Vi fick öva dels på "sitt" och att hålla Sivan fokuserad på oss när det fanns störningar i omgivningen. Och sen övade vi på inkallning. Det var bra övningar, fast Sivan tröttnade snabbt även om vi försökte variera dem. Jag hade nog förväntat mig att någon skulle gå runt och titta till oss och se hur det gick och ge lite tips. Jag försökte påkalla lite uppmärksamhet, men ledaren sa bara att "det ser bra ut" och gick vidare. Dock var det en hund som hade det riktigt jobbigt och bara skällde, skällde och skällde och det gick inte att få den att fokusera överhuvudtaget, så jag förstår att den ägaren behövde extra hjälp och förhoppningsvis var det därför vi inte fick nån hjälp hos oss och nästa gång kommer det bli bättre.

Det är en av ledarna som vid flera tillfällen uttalat sig ganska generellt om terriers, vilket jag tycker är ganska konstigt. Jag vet att hon sa nånting förra gången om terriers som jag reagerade på, men jag kommer inte ihåg vad det var. Den här gången berättade hon för en annan av deltagarna (som inte hade en terrier) att "en terrier exempelvis kan man inte ge en leksak som piper för då blir den så uppe i varv att leken går överstyr". Så kan man väl inte säga, tänkte jag. Sivan har en leksak som piper, men det påverkar henne inte överhuvudtaget att den piper. Vi har en Bedlingtonterrier och en Foxterrier med i gruppen och det är klart att de inte fungerar på samma sätt som Sivan.

Samma sak så skulle vi berätta lite om våra hundar, vad de tycker om och inte tycker om. Vi berättade om Sivan och bland annat att hon inte gillar när hon inte får bestämma. "Jaha, ni har en terrier ja" skrattade ledaren och sen gick vi vidare. Anledningen till att jag tog upp det var ju att jag förväntade mig lite feedback på det. Om det är en bra grej att locka med henne med pinnar exempelvis, som jag berättade att vi gör.

Nåväl, jag tar det med en nypa salt än så länge. Alla har rätt att uttrycka sig lite klumpigt och det var ju bara första träffen. Kursen är ju till nytta ändå, vi använder ju oss av de allmänna tipsen och Sivan får bra träning på att fokusera bland andra hundar. På kvällspromenaden efter kursen var hon jätteduktig och gick så fint i kopplet så och jag provade att kalla på henne så fort hon hittat nåt intressant som en god doft eller så och då kom hon snabbt. Jag hade inga köttbullar framme, men alla köttbullar från kursen kvar i väskan och det hade hon koll på, så det kan ju ha hjälpt lite :)

På tal om köttbullar så har Sivan tappat intresset för sin mat lite sen vi började träna henne med köttbullar. Tidigare var hon så himla ivrig att få sina kulor vid matdags, men nu får man nästan släpa henne fram till matskålen. Hon sitter kvar och tittar på en och man får säga "varsågod" tre-fyra gånger innan hon masar sig dit och äter.

Vi lossade Sivans klistrade öron i lördags. Vi tycker fortfarande att de blev lite höga och flaxiga, så vi har klistrat om dem igen så lågt det bara går och hoppas att det inte är för sent att fixa till det. Hon tappar ju väldigt mycket tänder just nu. En om dan typ, så det borde ju inte vara för sent.

Inga kommentarer: