måndag 2 maj 2011

valprapport 5 veckor

Det blir svårare och svårare att fota valparna nu för de är inte stilla men jag gör mitt bästa :-).

Idag är valparna 5 veckor. De har nu börjat leka med varandra och mäta sina krafter mot varandra så smått. Cocos vill inte vara instängd med valparna nu utan vill komma och gå som hon vill hos dem. Har jag dörren helt öppen så tjuter de efter mat när de ser henne utanför och det kan bli ofta, vilket gör att jag istället har dörren till ”deras” rum på glänt så att Cocos kan putta upp den och gå in till dem när hon vill. Om hon vill. Hon tycker att de börjar bli lite jobbiga då de bara tänker på mat när de ser henne och nu börjar de få lite tänder så hon tycker att det är måttligt kul. Men hon har matat dem pliktskyldigt 4 gånger om dagen trots vassa tänder. Hon har inte så mycket mjölk längre men de får sig en slurk varje gång. Såhär har dagarna sett ut denna vecka med matrutiner:

07.00 Uppblött hundmat och lite mjölk från Cocos på det.

12.30 Mjölk från Cocos.

17.00 Uppblött hundmat och lite mjölk från Cocos på det.

22.00 Ca 1 matsked (per valp) A-fil och mjölk från Cocos.

Vid ca 22.30 släcker jag i deras rum och sedan sover de fram till ca 07.00 även om de har varit uppe och kissat på natten så är de lugna hela natten då det är mörkt….än så länge. Men de kommer att vakna tidigare och tidigare på morgonen snart. Efter varje mål är de vakna ca 20 minuter och leker för att sedan sova igen ett tag. Nu kommer jag att utöka med ett mål hundmat till. Nu är det sista gången som ni får foto på dem lurviga. Vid nästa fotografering kommer de att vara rakade och klippta så som en liten kerry ska vara så det får ni se fram emot till nästa vecka. När de är klippta tycker jag att de börjar bli riktigt söta.

Nu kommer de tre jobbiga veckorna (för mig) för nu blir det mer och mer livat för varje dag och de har mer och mer energi när de är vakna. Det är bus, yl, morrning, gälla matskrik, brottning och ”tugga-på-allt” som gäller nu framöver. Dessutom är det massor av kiss och bajs många gånger dygnet runt från varje valp..... gånger sex…. så nu är det slut på lugnet J.












Inga kommentarer: